måndag 4 juni 2012

Bisfenol A?

Wow. Återigen så gör media sitt gamla trick - får nys på något som kan vara farligt och förstorar det till enorma proportioner. Det skulle inte förvåna mig om detta leder till att svenskarna fullkomligt kommer att bojkotta konserverna nu ett bra tag - tur att de har så lång hållbarhet så att inget företag plötsligt går i konkurs! För tänk om samma rön hade gällt en färskvara som till ex mjölk - då skulle alla Sveriges mjölkbönder konkursa en efter en.

Så what's the fuzz about?

Bisfenol A är ett ämne som ingår i många plastprodukter. Man har tidigare uppmärksammat ämnets inverkan på människans hormonsystem och under 2010-2011 förbjöds ämnet i svenska nappflaskor och barnmatsburkar. Nu har ett par journalister ställt upp som försökspersoner och ätit endast konservburksmat i några dagar (hög halt av bisfenol A i konservburkar) och deras nivåer av bisfenol i urinen ökade massivt. På grund av detta har man nu basunerat ut i media om hur farligt det är att äta mat från konservburkar och Tv4 har idag ägnat hela morgonen åt att förfäras åt de nya rönen.

Missförstå mig inte - jag om någon anser att man bör minska intaget av konserverad mat och halvfabrikat, men medias onyanserade sätt att berätta om de chockerande nyheterna gör att det tappar trovärdighet. Varför kan man inte istället ta upp diskussionen huruvida det sättet vi förvarar och tillagar mat idag påverkar vår hälsa negativt? Det finns anledningar till varför autoimmuna sjukdomar, allergier, infertilitetsproblem och vissa cancerformer ökar, och det finns orsak att tro att orsaken finns i vår miljö runtomkring oss - inklusive i maten vi äter.

Säger det inte sig själv? Vi värmer dagligen plastbyttor med halvfabricerad mat i microvågsugnar till lunch. Vi äter mat som färdats från andra sidan jordklotet och besprutats med alla möjliga kemikalier. Vi går omkring dagligen i en miljö full med avgaser och allergener. Självklart kommer det att slå tillbaka på oss, och det är väldigt svårt för den enskilde individen att inse vad som är bra eller inte för hälsan - jag tror det är viktigt att det kommer nationella direktiv och information för vad som är hälsosamt och inte.

Själv äter jag ibland halvfabrikat, ibland konserver, ibland mat som fraktats från andra sidan jordklotet. Ibland äter jag besprutade vindruvor utan att skölja dem först. Ibland värmer jag min platsbytta i microvågsugnen. När jag gör det så ignorerar jag min känsla av att det inte är bra för mig - det är så mycket enklare att bara göra som alla andra och låtsas om att det inte kommer få konsekvenser för hälsan...

Jag önskar att man från statens sida gör det enklare att leva naturligt och hälsosamt, exempelvis genom att göra det billigare att köpa ekologisk mat. Jag vet så många studenter som egentligen vill köpa ekologiskt men som inte har råd!

Så mer nyanserad information till folket, en större allmän diskussion om hur vi lever våra liv inklusive kost och motion, och slutligen bättre och billigare tillgång till sund och ekologisk mat.

Möjligt?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar